De ervaring van mevrouw Posthumus- Meyjes (patiënt thuishemodialyse)

's Ochtends revalideren en 's middags dialyseren

Wat als je als patiënt thuishemodialyse door verblijf in een revalidatiecentrum tijdelijk niet thuis kan dialyseren? Het overkwam mevrouw Posthumus-Meyjes. In overleg met revalidatiecentrum De Parkgraaf richtte Dianet in het revalidatiecentrum met mobiele dialysekisten een tijdelijke dialyseruimte in. Het resultaat: sneller herstel en een kortere behandeltijd.

Mevrouw Posthumus dialyseert al jaren naar volle tevredenheid  thuis. Na een ongelukkige val brak zij haar been en werd opgenomen in revalidatiecentrum De Parkgraaf. “Ineens moest ik drie keer per week met een ambulance van en naar het dialysecentrum voor mijn behandelingen. Dat kostte veel tijd en energie. Ik werd er erg onrustig van.”

Vertrouwd

Binnen korte tijd werd met mobiele dialysekisten een tijdelijke dialyseplaats neergezet. Mevrouw Posthumus was blij met deze oplossing. “Heerlijk dat ik na de dialyse meteen naar mijn kamer kon. Zo hield ik meer energie over. De dialyseverpleegkundigen die normaal bij mij thuis komen, kwamen nu naar het revalidatiecentrum. Dat voelde heel vertrouwd.”

Sneller herstel

Mevrouw Posthumus kon dankzij tijdelijk dialysestation in revalidatiecentrum weer snel thuis dialyseren
Dankzij een tijdelijk dialysestation op het revalidatiecentrum kon mevrouw Posthumus-Meyjes snel weer thuis dialyseren.

“Deze oplossing heeft zeker bijgedragen aan een sneller herstel van mevrouw Posthumus,” vertelt  Connie de Hek, verpleegkundig manager van De Parkgraaf. “Doordat ze geen reistijd meer had, konden we haar revalidatiebehandelingen inplannen op een dag dat ze moest dialyseren: ’s ochtends de revalidatie en ‘s middags de dialyse. Daar had ze ook de energie voor. Mede daardoor kon ze na vier weken naar huis.”

Financieel voordeel en snelle communicatie

De kortere behandeltijd leverde ook financieel voordeel op. “We konden de kosten voor het verblijf laaghouden. En het scheelde ritjes met de ambulance van en naar het dialysecentrum.” Verder zorgde de hub voor snellere communicatie: “De dialyseverpleegkundigen liepen rond op de afdeling,  dus we konden eenvoudig overleggen. Het was ook leerzaam voor ons personeel: zij waren erg geïnteresseerd en de verpleegkundigen vertelden graag over hun werk.”

Permanent dialysestation  

Reden genoeg voor De Parkgraaf om de mogelijkheden van een permanent dialysestation, een zogenoemde dialysehub, te onderzoeken. De Hek: “Het is een mooie uitbreiding van ons aanbod. Daarnaast willen we een dialysehub ook openstellen voor dialysepatiënten uit de buurt. Dat scheelt kostbare reistijd en bovendien houden we zo de zorg betaalbaar."

Dianet realiseert tijdelijke en permanente dialysestations in onder andere woonzorgcentra. Neem voor de mogelijkheden contact op met Dianet: 030 880 8888. 

Meer over dit onderwerp: 
Gerelateerd