Hoge waardering patiënten voor dialysezorg

10-04-2017

Hoe ervaren patiënten de dagelijkse zorg die ze bij Dianet krijgen? Sinds begin dit jaar kunnen patiënten eenvoudig op elk moment hun ervaringen delen over de dagelijkse zorg die ze bij ons krijgen. In korte online vragen geven zij aan wat goed gaat en wat beter kan. Veel patiënten doen enthousiast mee en de eerste resultaten zijn positief. 

Veel patiënten zijn tevreden. Ze roemen het persoonlijk contact met zorgverleners en de begeleiding bij trainingen voor patiënten die thuis gaan dialyseren. Kitty Vermeer, verpleegkundige thuishemodialyse: “We krijgen nu vooral complimenten. Patiënten vinden het fijn dat ze op deze laagdrempelige manier kunnen aangeven hoe ze de zorg ervaren. Geen lange vragenlijsten, maar korte vragen waar juist ruimte is voor kleine ervaringen.”

Benieuwd naar de ervaringen van patiënten met onze zorg en welke zaken we al opgelost hebben? Klik op de afbeelding voor een handig overzicht. 

Dat kan beter

Naast complimenten, geven patiënten ook aan wat er beter kan. Dat de patiënten die thuis dialyseren vaak kort van tevoren horen dat er een andere verpleegkundige langskomt. Of dat een patiënt informatie mist over de gang van zaken in het dialysecentrum. Met die punten gaan de zorgverleners aan de slag. Kitty: “Complimenten zijn fijn om te horen, maar we willen ook graag dat patiënten kritisch blijven en het aangeven als er wat is.”

Goed begin

Bestuurder Wendela Hingst is enthousiast over de respons: “Het is natuurlijk nog kort dag, maar de eerste respons is heel positief! Ook goed dat we de Net Promotor Score ophalen. Deze wordt in de zorg steeds meer geaccepteerd als de belangrijkste maatstaf van hoe goed een organisatie het doet voor haar patiënten. Al baseren we concrete verbeteracties natuurlijk op andere vragen en antwoorden.”

Ook uw mening delen?

Wilt u uw ervaringen delen, zodat we onze zorg kunnen verbeteren? Geef deze eenvoudig door via Uw mening telt.

Meer over dit onderwerp: 
Gerelateerd