Patiënten geven bezorging dialysematerialen dikke 8

17-12-2018

Patiënten die thuis dialyseren (hemo- en peritoneaal dialyse) waarderen de afhandeling en bezorging van hun dialysematerialen met een 8,4. Dat blijkt uit de feedback die ze de afgelopen maanden hebben gegeven via Uw mening telt, de online tool waarmee we patiënten regelmatig naar hun ervaringen met onze zorg vragen.

Patiënten die thuis dialyseren krijgen hun dialysematerialen thuisbezorgd. Medewerkers van Logistiek verwerken de bestellingen. De chauffeurs rijden het land door en bezorgen alles thuis. Wat vinden patiënten van die dienstverlening? Arjan Bulthuis, teamleider: “De mening van patiënten vinden we belangrijk. Natuurlijk spreken we veel patiënten via de telefoon of als we langsgaan, maar via Uw mening telt bereiken we ook mensen waar we minder contact mee hebben.”  

Inzet en klachten

Patiënten geven de afdeling gemiddeld een 8,4. Arjan: “Daar zijn we blij mee. Fijn aan Uw mening telt is dat patiënten concreet aangeven wat we goed doen en wat beter kan.” Zo zijn er lovende opmerkingen over de inzet van medewerkers en chauffeurs. Ook geven patiënten aan dat ze gehoord worden als er klachten zijn.

Sleutel voor de chauffeur

Patiënt geeft sleutel af aan medewerker Logistiek

Een aantal patiënten geeft aan dat ze niet thuis hoeven te zijn als de chauffeur de materialen komt brengen, maar niet weten hoe ze dit moeten regelen. Daar is een oplossing voor: de sleutelservice. Arjan: “Veel patiënten weten niet dat ze een huissleutel in beheer kunnen geven aan Dianet. Dan kan de chauffeur de dialysematerialen afleveren als de patiënt niet thuis is. Natuurlijk zorgen we ervoor dat dit veilig gebeurt. We hebben strenge afspraken over de werkwijze en bewaren de sleutels in een goed beveiligde kluis.”

Flexibel óf op tijd

Sommige patiënten vinden het vervelend als de materialen later komen dan afgesproken. Arjan: “Dat begrijp ik goed. Als we weten dat we aanzienlijk later zijn, dan bellen we de patiënt. Maar er kan onderweg van alles gebeuren. Bovendien rijdt onze chauffeur alleen. Dat maakt het lastig om steeds in te schatten hoe laat hij ergens aankomt en daarover te bellen. Daarnaast willen we dienstverlenend blijven. Zo was er een patiënt die het waardeerde dat we materialen naleveren als hij iets vergeet te bestellen. Maar dat betekent dat andere patiënten hun bestelling later krijgen. Daar moeten we steeds keuzes in maken.”

Digitaal bestellen

Verbetersuggesties over de manier van bestellen waren er ook. “Eén patiënt schreef: ‘Elke simpele winkel heeft tegenwoordig een webshop, waarom Dianet niet?’ We zijn bezig met het ontwikkelen van een digitaal formulier, zodat je online dialysemateriaal kunt bestellen. Maar omdat we een zorginstelling zijn, kost dat meer tijd. Zo moeten we allerlei softwareprogramma’s met elkaar verbinden, zodat iedere patiënt alleen materialen kan bestellen die de arts heeft voorgeschreven. En we moeten voldoen aan strenge veiligheids- en privacyregels, want we versturen medische informatie. Daarbij willen we het formulier eenvoudig houden. Het duurt dus iets langer, maar op die manier is het echt een verbetering voor patiënten.”

Bekijk alle resultaten 

Wat vinden patiënten van de diensten rondom bestellen en bezorgen van dialysematerialen? Klik op de afbeelding voor een overzicht.

Bent u thuisdialysepatiënt en wilt u meer weten over de sleutelservice? Neem gerust contact met ons op via 030 880 8888 (algemeen nummer) of magazijn@dianet.nl.

Gerelateerd